تبلیغات
قرآن-وب

http://www.img.nightdl.in/images/vyyrf6glznag1lkz4lzo.jpg
روزنامه ایران سابقه دیرینه ای در دشمنی با حجاب خصوصا چادر دارد به عنوان نمونه:آقای مهدی كلهر مشاور معزول رئیس محترم جمهور آقای احمدی نژاد در ویژه ‌نامه روزنامه ایران با عنوان خاتون كه شنبه 22مرداد منتشر شد در پاسخ به این سوال که "چادر مشکی از چه زمانی وارد ایران شد؟" گفت :از سفرهای اروپایی ناصر الدین شاه. شب که به مجلس عیاشی در اروپا می‌رفت، می‌دید آنجا لباس مردها مشکی است. کلاه سیلندری مردها مشکی است و زن‌ها هم با لباس مشکی می‌ایند. این به نظرش آمد که یک نوع سنگینی و وقار دارد وگرنه در اسلام به صراحت داریم که رنگ تیره مکروه است. این رنگ مشکی متکبرانه را ناصرالدین شاه آورد. خدا لعنتش کند. همین‌جور آتش به قبرش ببارد. خیلی مرد ملعونی است.
این نوع حمله به حجاب و رنگ مشکی تازگی ندارد

در 11 سال پیش در همین روزنامه ( ایران ) در شماره 1510 به تاریخ 14/2/79 با خانم زهرا رهنورد که در آن دوران ریاست دانشگاه الزهرا را عهده دار بودندمصاحبه ای ترتیب می دهد ؛ در بخشی از این مصاحبه آمده است :این که زنها را سیاهپوش کنیم , و به او بگوییم تو در صورتی می توانی شخصیت وجودی خودت را حفظ کنی که سیاهپوش باشی , این یک نگاه نادرست و بیماری زاست... اما این که این حجاب چه رنگی داشته باشد , چه شکلی داشته باشد , به کسی مربوط نیست ...(به دانشجویانم گفته ام)رنگهای روشن بپوشید .چون سیاه برای جوانیتان خوب نیست و شما را از شادی دور می کند و هم اینکه برای سلامتیتان مضر است. حتی لباس روشن , از طریق معاونت دانشجویی بین بچه ها توزیع شد ...

و باز در همین روزنامه در تاریخ 2/7/79 از زبان خانم سیده فاطمه خاتمی نماینده مردم مشهد در مجلس می نویسد :...اکنون در بسیاری از جاها شاهدیم که خانمها از مانتو و چادر مشکی برای پوشش استفاده می کنند. در حالی که چادر به احتمال خیلی زیاد از زمان قاجاریه در ایران جا افتاده است و هیچ ارتباطی با دین و مذهب ندارد ... به علاوه رنگ سیاه به دلیل جذب کردن نور خورشید تاثیرات منفی بر سلامتی خانمها دارد و باعث بیماری های استخوانی و ... می شود .و نیز درجایی دیگر این روزنامه می نویسد:اگر رنگ مشکی شرافتش تا این حد بود , خدا رنگ درختها را مشکی می آفرید. اغلب دخترانی که پشت کنکور می مانند رنگ دلخواهشان مشکی است.در روزنامه ایران جوان که در تاریخ 29/1/77 به چاپ رسید نیز آمده بود: رنگ سیاه (چادر ) همچون حفره ی تاریکی است که تمام رنگهای جهان را می بلعد.

از این موارد زیاد است که دیگر نیاز نیست.البته رییس جمهور سابق آقای خاتمی نیز از اینگونه مطالب گفته اند ؛ به عنوان مثال صحبتی که در روزنامه همبستگی در تاریخ 16/8/79 منعکس شد :اگر این حجاب و پوشش مانع حضور زن و بروز شخصیت زن شود , قطعا مضر است ...مشکل این نیست که زنان چگونه لباس بپوشند , مشکل این است که زنان بتوانند در عرصه های مختلف حضور داشته باشنددختر رییس جمهور دوران سازندگی نیز در یک برنامه مستقیم تلوزیونی از شبکه 2 که اگر اشتباه نکنم مدتی قبل از انتخابات دهم ریاست جمهوری پخش شد گفت :همیشه سعی می‌کنم از کلیشه‌ها فرار کنم، نمی‌خواهم تابع کلیشه‌ها باشم، متأسفانه بعد از انقلاب ما ,یک سری رفتارها برای خانم ها ارزش شد، رنگ مشکی ارزش شد، چادر مشکی، مانتو مشکی، مقنعه مشکی، روسری مشکی، و رنگ های تیره و مرده ارزش شد... این ارزش‌ها خوب نبود از هر لحاظ بهداشتی، پزشکی، و روانشناسی، عمل مثبتی نیست... حتی رنگ مشکی از نظر اسلامی کراهت دارد، یک سری سنت هایی باب شده که البته در حال حاضر خیلی متفاوت شده است.

سوال اینجاست که این همه تهاجم به حجاب خصوصا چادر و رنگ آن برای چیست ؟

کتابی است منتصب به مستر همفر جاسوس بریتانیا در ممالک اسلامی ؛ او در خاطرات خود که مربوط به حدود 300 سال پیش می شود ؛ در بخش " از بین بردن نقاط قوت مسلمانان "می نویسد :باید زنان مسلمان را فریب داد و از زیر چادر و عبا بیرون کشید , با این بیان که حجاب یک عادت است از خلفای بنی عباس و یک برنامه ی اسلامی نیست , لذا مردم , زنان پیامبر را می دیدند و زنان صدر اسلام , در هر کاری با مردان شرکت می کردند . پس از آنکه زنان را از زیر چادر و عبا بیرون آوردیم ,باید جوانان را تحریک کنیم که دنبال آنان بیفتندتا در میان مسلمانان فساد رواج یابد و برای پیشبرد این نقشه لازم است اول زنان غیر مسلمان را از حجاب بیرون آوریم , تا زنان مسلمان از آنان یاد بگیرند.

اینها در مصاحبه ها و مقالات خود به چند چیز شبهه وارد می کنند:

1.اصل حجاب

2. چادر

3. رنگ چادر

4. کراهت رنگ مشکی

اما در پاسخ به سوال اول , که بسیار واضح است:

در 2 آیه قرآن خداوند به صراحت بحث وجوب حجاب را مطرح می کند

اول ؛ در آیه 31 سوره مبارکه نور:

وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُن‏ ...و به زنان با ایمان بگو چشم از نگاه به مردان اجنبى فرو بندند و فرجهاى خویش را حفظ كنند و زینت خویش را جز آنچه آشكار است شكار نسازند و باید كه روپوش‏هایشان را به گریبان‏ها كنند و زینت خویش را نمایان نكنند ...و دوم ؛ در آیه 59 سوره مبارکه احزاب:

یَأَیهُّا النَّبىِ‏ُّ قُل لّأِزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیهْنَّ مِن جَلَبِیبِهِنَّ ذَالِكَ أَدْنىَ أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَ كاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا

اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [روسرى‏هاى بلند] خود را بر خویش فروافكنند، این كار براى اینكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا كنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.

در پاسخ به شبهه ی دوم :

ابتدا باید مفهوم جلباب ؛ که در آیه 59 سوره احزاب آمده است را بدانیم.اصل ریشه لغوی جلباب ، (ج ل ب) است كه طبق نقل كتاب لغت معجم مقاییس اللغه دارای دو معناست . معنای اول آوردن شیء از جایی به جایی دیگر و معنای دوم چیزی كه شیء دیگر را می پوشاند . كه واضح است جلباب از معنای دوم مشتق شده است .واژه جلباب در اصل مصدر فعل رباعی جلبب است كه از مصدر ، اسم ذات اراده شده و نام پوشش ویژه ای قرار گرفته است .

كتابهای لغوی مثل العین ، لسان العرب ، صحاح اللغه ، مصباح المنیر ، معجم الوسیط اتفاق نظر دارند كه مفهوم جلباب پوشش گسترده است ولی در اینكه اندازه آن چه مقدار بوده و چه میزان از بدن و لباسهای دیگر را می پوشانده است ، اختلاف نظر دارند . و در كتاب « لسان التنزیل » نگاشته قرن چهارم و پنجم كلمه جلباب به چادر معنی شده است .مرحوم شعرانی نیز در كتاب « نصر طوبی » جلباب را به چادر معنی كرده است . بعضی از مفسران مانند شیخ طوسی و بیضاویی جلابیت را به ملاحف تفسیر كرده اند . ملاحف جمع ملحفه ؛پوشش فراگیری است كه بالای لباسهای دیگر پوشیده می شود و از نظر كاركرد ، كار آیی چادر را دارد . علامه طباطبایی و شیخ محمد جواد مغنیه ابتدا گفته اند جلباب به معنای پوشش كامل و فراگیر است و سپس قول دیگری مبنی بر اینكه جلباب به معنای خمار و مقنعه است را نیز نقل كرده اند . تفسیر قرطبی جلباب را به لباسی كه همه بدن را می پوشاند معنا كرده است.

پس از کلام بزرگان مشخص می شود جلباب پوششی گسترده بوده است ، حال به نظر فقهای معاصر در باب چادر توجه کنیمدر کتاب مسائل جدید جلد 1 صفحه 37 آمده است: امروز یک حرکت خزنده‌ای علیه چادر، که یک حجاب ملّی و سنّتی است آغاز گردیده است، خواهشمندیم نظر مبارک را در این مورد مرقوم فرمایید.

حضرت آیت‌الله خامنه ای :چادر برترین نوع حجاب و نشانه ی ملی ماست.

حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی: سزاوار است خانم‌ها از چادر استفاده کنند؛ چون چادر در کشور اسلامی ایران از مظاهر و شعایر اسلام می‌باشد و با حفظ این شعار سعی کنند بانوان محترم، حرکت مورد سؤال را خنثی کنند.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی: چادر بهترین پوشش برای خانم‌هاست، چون تمامی مفاتن بدن را می‌پوشاند. خانم‌های مسلمان باید آداب و سنن اسلامی را در لباس پوشیدن مراعات کنند و از تجدّدگرایی مضرّ پرهیز کنند.

حضرت آیت‌الله بهجت: چادر حجاب پسندیده است.

حضرت آیت‌الله سیستانی: چادر حجاب بهتر است و سزاوار نیست زن‌های مؤمن بدون چادر خارج شوند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: حجاب یکی از قوانین مسلّم اسلام است و اساس آن پوشاندن بدن و موها غیر از صورت و دست‌ها تا مچ است؛ ولی بی‌شک چادر حجاب برتر است.

حضرت آیت‌الله تبریزی: پوشیدن بدن بر زن واجب، و بهترین نوع پوشش واجب، همان چادر مشکی است که زن‌های مؤمنه خود را با آن می‌پوشانند.

در مورد شبهه سوم ( رنگ چادر ) که بسیار مورد هجمه قرار می گیرد پاسخ آن در کتاب بررسی شبهات حجاب که موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی رحمه الله علیه به چاپ رسانده آمده است و حقاً پاسخی کامل است :تأمل در ریشه جلباب مفید است. یكی از ریشه‌های لغوی جلباب، جلب است و جلب به معنای سیاهی آمده است. لسان العرب ذیل این جمله «وجلب الیل یطرده النهار» می گوید : «جلب الیل ای سواده» یعنی روز كه می آید باعث می شود سیاهی‌های شب از بین برود. با توجه به همین نكته لغوی، برخی كتابهایی كه درباره معرفی لباسها نوشته شده است گفته‌اند : «الجلباب كساء اسود تلبسه المرأه فوق ثیابها» جلباب پوشش مشكی گسترده‌ای است كه زن روی لباس‌هایش می‌پوشد و این چیزی جز همان چادر مشكی نیست. علاوه بر دلیل لغوی،‌ شاهد تاریخی نیز بر مشكی بودن جلباب دلالت دارد. از ام سلمه همسر گرامی پیامبر (ص) نقل شده است كه وقتی آیه جلباب نازل شد، زن‌های انصار از خانه‌هایشان خارج شدند ، در حالی كه پوشش های مشكی داشتند. گویی كلاغ بالای سر آنها نشسته است. این شاهد تاریخی نشان می‌دهد كه زنان عرب هنگام نزول آیه همین معنا به ذهنشان تبادر كرد و این مؤید همان نكته لغوی است كه اساساً مشكی بودن در جلباب اخذ شده است.

و اما چهارمین شبهه ؛ کراهت رنگ مشکی:مکروه بودن یا نبودن رنگ مشکی را باید فقیه تشخیص دهد ؛ نه هر کس با هر سلیقه ای ؛ حال ببینیم نظر فقها پیرامون چادر مشکی چیست ؟

این استفتاء نیز در کتاب مسائل جدید جلد 1 صفحه 35 آمده است:استفتاء : عدّه‌ای همراه با تبلیغات فرهنگی دشمن، در روزنامه‌ها و سخنرانی‌هایشان می‌گویند: چادر مشکی برای بانوان مکروه است و باید پوشش جدید، مانند مانتو و کت و دامن با رنگ‌های متنوع، جای‌گزین چادر مشکی شود. آیا چنین حرف و اقدامی صحیح است یا نه؟ خواهشمند است نظر شریفتان را مرقوم فرمایید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: این صحبت صحیح نیست، و بهترین حجاب، پوششِ چادر است، و چادر سیاه هم بی‌اشکال است و کراهت ندارد.

حضرت آیت‌الله تبریزی: زن باید بدن خود را در غیر وجه و کفین، از نامحرم بپوشاند و نیز باید زینت خود را بپوشاند و لباسی که زینت حساب می‌شود باید آن را هم بپوشاند، و با چادر بهتر می‌تواند بدن و زینت را بپوشاند و چادر سیاه، مثل عبای سیاه کراهت ندارد.

حضرت آیت‌الله بهجت: این اقدام باطل است.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی: نظریه‎ی مذکور صحیح نیست و مفاسد بسیار دارد. متأسفانه در این زمان عدّه‌ای اصرار بر آشکار شدن مفاتن زن و خروج او از ستر و عفاف، که حافظ شخصیت و ارزش و متانت اوست دارند و مع‌الاسف می‌خواهند این امر را اسلامی جلوه دهند؛ در حالی که برخلاف اسلام است.حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی: چادر مشکی بهترین نوع حجاب است و پوشیدن لباس‌هایی که جلب توجه کند حرام است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: با توجه به این‌که در حال حاضر رنگ مشکی برای حفظ پوشش زنان بهتر است، کراهت آن ثابت نیست.



طبقه بندی: حجاب،
[ دوشنبه 31 مرداد 1390 ] [ 12:37 ب.ظ ] [ mahmood hosseinpor ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
تبلیغات


آمار سایت